11/03/2014

"Kwiat pustyni. Z namiotu Nomadów do Nowego Jorku" Waris Dire


,,Kwiat pustyni" jest opisem życia małej dziewczynki, a później już kobiety, która przez całe życie mieszkała na pustyni. Waris nie uczęszczała do szkoły, nie potrafiła czytać ani pisać. W wieku pięciu lat została poddana okrutnemu rytuałowi obrzezania. Na szczęscie wszystkie przykre sytuacje, którym musiała stawić czoła nie odebrały jej pewności siebie, dzięki której osiągnęła w życiu to czego pragnęła, oczywiście nie bez przeszkód.
Podczas czytania tej powieści poznajemy szczegółowy opis procesu obrzezania. Mimo tego co przeżyła autorka, nie użalała się ona nad sobą, a przeszła na prawdę długą drogę ku wolności.
Zdecydowanie można przyznać, że jest to piękna książka, w której czytelnik znajdzie dużo silnej woli, wzbudzi w nim wiele emocji, bo jest ona o cierpieniu i nadziei.
Waris Dire zapoznaje nas z kulturą plemion afrykańskich i ich tradycjami, czasem bardzo bezwzględnymi.
Powieść czyta się bardzo szybko, gdyż jest ona napisana prostym językiem, dzięki czemu łatwo i jasno dociera do czytelnika jej przekaz.
Mną najbardziej wstrząsneły między innymi ostatnie strony tej historii, na których autorka przedstawia liczbę kobiet obrzezanych każdego dnia i liczbę kobiet, które każdego dnia umierają od tego bezwzględnego, okrutnego i przerażającego rytuału.
Książka napisana jest w pierwszej osobie, jak pamiętnik. Jest ona oparta na faktach, są to wspomnienia Waris Dire. Ta powieść intryguje i wzrusza, ale potrafi również rozśmieszyć. Mnie ,,Kwiat pustyni" wciągnął od pierwszych stron, tak że niemal nie mogłam się oderwać. Historia tam opisana urzekła mnie. Śmiało mogę przyznać, że jest to jedna z moich ulubionych powieści.
Nie zabierajcie się za oglądanie filmu, przed przeczytaniem książki. Myślę, że książka warta jest większej uwagi.

CYTATY "KWIAT PUSTYNI. Z NAMIOTU NOMADÓW DO NOWEGO JORKU":

,,Poznałam, że szczęścnie to nie to, co mam, bo nie miałam nic, a byłam szczęśliwa."

,,Jeżeli zaczniesz się przejmować porażkami, rozpadniesz się na kawałki."

,,Bez ciągłych rzutów testosteronu nie byłoby wojen, zabijania, złodziejstwa i gwałtów."

,,Najcenniejszą rzeczą w życiu - oprócz samego życia - jest zdrowie."

,,Nie znasz takiej siły, dopóki cię ktoś nie zaatakuje, nie spróbuje zabić zniewolić. Dopóki coś takiego się nie wydarzy, nikt nie wie jak może być silny."

,,Kobiety to kręgosłup Afryki, to one wykonują większość prac. Lubię sobie wyobrażać, co mogłyby osiągnąć, gdyby nie szlachtowano ich jako dzieci i gdyby potem nie musiały żyć jako kaleki."

,,Miałam zaledwie pięć lat - czy mogłam wiedzieć, co to znaczy być kobietą? Dowiedziałam się wszakże, co to znaczy być afrykańską kobietą. Znaczyło to cierpieć w milczeniu, biernie i bezradnie, jak dziecko."

,,Całe życie próbowałam wymyślić racjonalny powód zwyczaju obrzezania kobiet. Być może, gdybym znalazła taki powód, pogodziłabym się z tym, co mi zrobiono. Ale nic takiego nie da się wymyślić. Im dłużej szukałam powodu, tym bardziej narastała we mnie złość."

,,Trzeba zachować wiarę nawet w obliczu najbardziej niewyobrażalnych przeciwności losu."

1 komentarz:

  1. Hej, również myślę że warto przeczytać najpierw książkę - film znacząco odbiega od treści. Tak czy inaczej książka warta polecenia. Zwłaszcza dla kobiet. Książka wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie, zapraszam do mojej recenzji Kwiatu Pustyni

    OdpowiedzUsuń