10/02/2014

"Krucha jak lód" Jodi Picoult


Na prawdę rewelacyjna książka, jest niesamowita i wstrząsająca. Jest to opowieść o codziennej walce z chorobą, o walce na lepsze życie i o utrzymaniu rodzinnej jedności i wielkiej miłości.
Powieść dostarcza wielu wzruszeń i refeksji, wzbudza wiele emocji. Czytając ją zastanawiamy się co sami byśmy zrobili w takiej sytuacji jak matka Willow, chorej na osteogenesis imperfecta sześcioletniej dziewczynki.
W tej książce autorka porusza bardzo trudny temat choroby genetycznej jaką jest wrodzona łamliwość kości. Wbrew pozorom zwykły śmiertelnik nie zdaje sobie sprawy jak w rzeczywistości wygląda zmaganie się na codzień z chorobą.
Poznajemy tutaj fabułe z różnych perpesktyw, ponieważ za każdym razem narratorem jest inna osoba. Dzięi temu poznajemy co każda osoba myśli i czuje o danej sytuacji i problemie. Jednak mimo wszystko fabuła nie opiera się tylko i wyłącznie na chorobie. Jest to również książka o trudnościach małżeńskich, kontrowersyjnych decyzjach, granicach przyjaźni, uczciwości i lojalności, o życiu dziecka, które jest siostrą niepełnosprawnej dziewczynki. A przede wszystkim o tym że człowiek nie cofnie się przed niczym, by bronić swojego dziecka.
Mnie ta książka wzruszyła do łez.
Polecam każdemu.

CYTATY "KRUCHA JAK LÓD":

,,W kościele katolickim nie ma rozwodów. To grzech śmiertelny. Złączył was Bóg, a nie podpis na papierze."

,,Kiedy kogoś kochasz, to wymawiasz jego imię zupełnie inaczej. Słychać, że w twoich ustach jest bezpieczne."

,,Bo tak na prawdę każdy z nas pragnie tylko jednego: wiedzieć, że jest dla kogoś ważny. Że bez niego czyjeś życie byłoby uboższe."

,,Może rzeczywiście dopiero po ciężkim kryzysie człowiek poznaje się na prawdę, może trzeba dostać w kość, żeby zrozumieć, czego właściwie chce się od życia."

,,Czy kiedy mam go na wyciągnięcie ręki, mogę tęsknić za nim jeszcze bardziej, niż kiedy go nie było?"

,,-Chciałabym wiedzieć, czy istnieje różnica pomiędzy porządną matką, a dobrą matką.
  - Owszem.(...) Porządna matka zawsze podąża krok w krok za swoim dzieckiem (...) Za dobrą matką dziecko chce iść samo."

,,Ile czasu musi upłynąć, zanim zapomnę o cieple jego dłoni na moim ciele? O zapachu jego szamponu? Kiedy umilknie melodia jego głosu, którą słyszę zawsze, nawet gdy on nic nie mówi? Muszę zebrać te wspomnienia, te doznania, pomyślałam, zgromadzić jak zapasy na zimę."

,,Nie musisz mówić ,,kocham Cię", żeby powiedzieć, że kogoś kochasz. Wystarczy, że zawołasz mnie po imieniu i ja to wiem."

,,Ludzie zawsze móią, że miłość jest najważniejsza na świecie. To nie tak, prawda? Ty wiesz i ja też to wiem, że kiedy się kogoś pokocha, wtedy cały świat staje się odrobinę ważniejszy."

,,Może Willow nie jest idealna, ale ja też nie jestem. Ani pan. Nie jest idealna - powtórzyłem - ale w stu procentaka taka jaka powinna być."

,,Nie rozmawiając o problemach, można udawać, że ich nie ma. Bo ten, kto widzi, co jest nie tak i chce o tym dyskutować, naraża się na zmagania, żal i ból."

,,Jasne, że go kochałam. Tylko zawsze łatwiej mi było okazać miłość niż ją wyznać. To słowo było jak pralinka: maleńki klejnot, tak słodki, że prawie nie do zniesienia."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz